Zamelduj się na pobyt stały lub czasowy dłuższy niż 3 miesiące
Zmieniasz miejsce zamieszkania? A może wracasz z zagranicy i nie masz meldunku w Polsce? Pamiętaj, żeby się zameldować. Możesz to zrobić przez internet albo w urzędzie gminy.
Jeśli jesteś obywatelem Polski i twoje dziecko urodziło się w Polsce – kierownik urzędu stanu cywilnego, który sporządził akt urodzenia, z urzędu zamelduje twoje dziecko. Jeśli nie masz numeru PESEL (bo na przykład twój wyjazd za granicę nastąpił przed 1 lipca 1984 roku) – podczas meldowania urzędnik nada ci numer PESEL.
Możesz zameldować się osobiście lub może to zrobić w twoim imieniu pełnomocnik. Swojego pełnomocnictwa możesz mu udzielić wyłącznie na piśmie.
Rodzic, opiekun prawny lub opiekun faktyczny, który sprawuje opiekę w miejscu wspólnego pobytu, może zameldować osobę, która:
- nie ma zdolności do czynności prawnych (osoby całkowicie ubezwłasnowolnione, dzieci do 13 lat),
- ma ograniczoną zdolność do czynności prawnych (osoby częściowo ubezwłasnowolnione, dzieci w wieku od 13 do 18 lat).
- formularz zgłoszenia pobytu stałego lub formularz zgłoszenia pobytu czasowego – pobierz i wypełnij w domu albo zrób to w swoim urzędzie gminy.
- dokument tożsamości: dowód osobisty lub paszport,
- jeśli jesteś właścicielem lub masz inny tytuł prawny do mieszkania, w którym chcesz się zameldować – przynieś JEDEN z dokumentów, który to potwierdzi, na przykład:
- umowę cywilnoprawną, na przykład umowę najmu,
- odpis z księgi wieczystej albo wyciąg z działów I i II księgi wieczystej,
- decyzję administracyjną,
- orzeczenie sądu,
- jeśli NIEjesteś właścicielem i nie masz innego tytułu prawnego do mieszkania, w którym chcesz się zameldować, przynieś:
- dokument, który potwierdza tytuł prawny do mieszkania właściciela lub innego podmiotu,
- jeśli meldujesz inną osobę, musisz mieć dodatkowo:
- dokument, który potwierdza, że masz uprawnienie do działania w jej imieniu (np. pełnomocnictwo, orzeczenie sądu o ustanowieniu opieki, oświadczenie, że opiekujesz się osobą niepełnoletnią lub niepełnosprawną i macie to samo miejsce pobytu),
- dokument tożsamości.
Na formularzu zgłoszenia twojego pobytu właściciel lub inny podmiot, który ma tytuł prawny do mieszkania, musi potwierdzić, że przebywasz w tym lokalu.
- najpóźniej w 30 dniu od zamieszkania w lokalu, w którym chcesz się zameldować,
- jeśli mieszkasz na stałe pod konkretnym adresem – zamelduj się na pobyt stały,
- jeśli mieszkasz czasowo przez ponad 3 miesiące pod konkretnym adresem –zamelduj się tam na pobyt czasowy. Wtedy nadal możesz mieć meldunek w miejscu swojego pobytu stałego.
W urzędzie gminy, na terenie której mieszkasz.
Jednocześnie z zameldowaniem możesz wymeldować się z dotychczasowego miejsca pobytu stałego i czasowego.
Usługa zameldowania jest bezpłatna.
Zaświadczenie o zameldowaniu:
- na pobyt stały – bezpłatne,
- na pobyt czasowy – 17 zł,
- każde kolejne zaświadczenie wydane po zameldowaniu, gdy na przykład zgubisz zaświadczenie wydane przy zameldowaniu – 17 zł.
Po zameldowaniu na pobyt stały urzędnik wyda ci zaświadczenie o zameldowaniu. Jeśli meldujesz się na pobyt czasowy i chcesz dostać zaświadczenie – powiedz to urzędnikowi.
Problem z zameldowaniem – co robić
Może się zdarzyć, że nie masz praw do lokalu, w którym chcesz się zameldować, albo właściciel lokalu nie chce potwierdzić na formularzu zameldowania, że w nim mieszkasz. Co możesz zrobić?
- złóż formularz meldunkowy do urzędu gminy, na terenie którego położona jest nieruchomość,
- do zgłoszenia dołącz oświadczenie, w którym poinformujesz urząd, dlaczego nie masz wymaganych dokumentów,
- urząd przeprowadzi postępowanie administracyjne i ustali, czy mieszkasz w lokalu, w którym chcesz się zameldować. Jeżeli tak, wyda decyzję administracyjną o zameldowaniu.
1) ustawa z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności;
2) Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 13 grudnia 2017 r. w sprawie określenia wzorów i sposobu wypełnienia formularzy stosowanych przy wykonywaniu obowiązku meldunkowego.